Ortodoksų
Bažnyčios skaitinys
1 „Su dangaus karalyste yra
panašiai kaip su šeimininku, kuris anksti rytą išėjo samdytis darbininkų savo
vynuogynui.
2 Susiderėjęs su darbininkais po
denarą dienai, jis nusiuntė juos į savo vynuogyną. 3 Išėjęs apie trečią
valandą, jis pamatė kitus, stovinčius aikštėje be darbo. 4 Jis tarė jiems:
'Eikite ir jūs į mano vynuogyną, ir, kas bus teisinga, aš jums užmokėsiu!' 5 Jie nuėjo. Ir vėl
išėjęs apie šeštą ir devintą valandą, jis taip pat padarė. 6 Išėjęs apie vienuoliktą,
jis rado dar kitus bestovinčius ir taria jiems: 'Ko čia stovite visą dieną be
darbo?' 7 Tie
atsako: 'Kad niekas mūsų nepasamdė'. Jis taria jiems: 'Eikite ir jūs į
vynuogyną'. 8 Atėjus
vakarui, vynuogyno šeimininkas liepia ūkvedžiui: 'Pašauk darbininkus ir išmokėk
jiems atlyginimą, pradėdamas nuo paskutinių ir baigdamas pirmaisiais!' 9 Atėję pasamdytieji
apie vienuoliktą valandą gavo po denarą. 10 Prisiartinę
pirmieji manė daugiau gausią, bet irgi gavo po denarą. 11 Imdami jie murmėjo
prieš šeimininką 12 ir
sakė: 'Šitie paskutiniai tedirbo vieną valandą, o tu sulyginai juos su mumis,
nešusiais dienos ir kaitros naštą'. 13 Bet
jis vienam atsakė: 'Bičiuli, aš tavęs neskriaudžiu! Argi ne už denarą
susiderėjai su manimi? 14 Imk,
kas tavo, ir eik sau. Aš noriu ir šitam paskutiniam duoti tiek, kiek tau. 15 Nejaugi man nevalia
tvarkyti savo reikalų, kaip noriu?! Ar todėl šnairuoji, kad aš geras?!' 16 Taip paskutinieji
bus pirmi, o pirmieji – paskutiniai“.
Jn 12,20-33 (Katalikų Bažnyčios skaitinys)
Paskutinieji bus pirmi, o pirmieji –
paskutiniai. Jėzaus sakinys tapęs sentencija. Net
kartais gali būti naudojamas savo neveiklumui pateisinti, savo slapstymuisi už
kitų nugarų. Tačiau šios dienos pasakojime tai visiškai ne taip. Niekas
nežinojo iš anksto, ką padarys vynuogyno šeimininkas. Žinoma, teisingumas
reikalauja tiems, kas daugiau dirbo, daugiau ir užmokėti. O pirmieji
darbininkai tikrai dirbo daug ilgiau ir daug sunkiau už paskutiniuosius. Tačiau, tai žmogiškas teisingumas. Žmonės matuoja iš savo pusės, žmonių teisingumas
vienpusis. Mūsų žvilgsnis palyginamasis, mes mokame palyginti ir matematiškai
apskaičiuoti teisingumą. Ir tai yra teisinga, jeigu nesukčiaujame. Vynuogyno
šeimininkas pasielgė nežmoniškai. Jis pažvelgė iš kitos pusės, jis nelygino
tarpusavyje darbininkų darbo, jo matavimo vienetas nebuvo atliktas darbas, jis
įvertino pačius darbininkus. O jo teisingumas buvo atlikti tai, ką pažadėjo: susiderėjęs su darbininkais po denarą
dienai, jis nusiuntė juos į savo vynuogyną.
Kokia keista žmogaus savybė
nesugebėti džiaugtis tuo, ką gavai, bet pavydėti kitam dėl to, ką jis gavo!
Pavydas. Jis taip apkartina gyvenimą. Juk žmogus galėtų džiaugtis gavęs savo
atlygį, o jo džiaugsmas galėtų būti didesnis, jeigu jis sugebėtų pasidžiaugti
ir už kitą. Bet žmogus linkęs pavydėti, jis nepatenkintas tuo, ką turi, ką
gavo, nes kitas irgi gavo. O dar ir neteisingai, aš daugiau dirbau, aš labiau
nusipelniau, o šitas... Ir džiaugsmo nebelieka.
Jėzus, kaip ir vynuogyno šeimininkas
elgiasi ne žmoniškai. Nes pirmasis, kuris eina su Jėzumi į Rojų, yra
nusikaltėlis (plg. Lk 23,43). Kuris atgailavo tik paskutinę savo gyvenimo
akimirką, o visą gyvenimą plėšė, vogė ir žudė. Jėzus pasielgia taip pačioje
savo žemiško gyvenimo kulminacijoje. Koks tai svarbus momentas! Ir koks neteisingas,
nežmoniškas. Taip, nežmoniškas, nes tai Dieviškas elgesys, nes Dieviškas teisingumas
pranoksta paprastą žmonių matematiką. Jis nesuvokiamas protu, o tik širdimi, ne
bet kokia, o nesavanaudiškai mylinčia širdimi.
Tokiu atveju galima
nieko nedaryti, nesistengti gyvenime, nes galiausiai Dievas vis tiek atlygins
visiems vienodai? Žmogiška logika vadovaujantis – taip. Istorijoje žinomi
faktai, kai žmonės delsdavo pasikrikštyi, kad galėtų tai padaryti prieš mirtį
ir jiems būtų atleistos nuodėmės, ir pakliūtų į Dangų. Ir vėl tas žmogiškas
mąstymas! Dievas ne automatas, į kurį metame monetas ir kažką gauname už tai.
Jėzus trokšta, kad visi būtų išgelbėti ir kviečia mus norėti to paties, ir
ragina pasidžiaugti ne tik savimi, bet ir kitu, tada džiaugsmo bus žymiai
daugiau. Jeigu sugebėtume nepavydėti ir ne savęs žiūrėti, pamatytume, kaip tai
sugrįžtų šimteriopai. Gautume daug daugiau negu uždirbome ar nusipelnėme. Tuo
ir skiriasi Dieviškas teisingumas nuo žmogiško – gauname žymiai daugiau negu
nusipelnome.
Šiandien
stengsiuosi išgyvendinti pavydą iš savo širdies.
Šiandien
pasidžiaugsiu kitų sėkme ir pasiekimais.
Šiandien
prašysiu malonės teisingumą matuoti Dievišku, o ne žmogišku matu.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą